Monday, March 21, 2011

nasihat yang telus


isnin, 21 march 2011

pagi tadi ade kuiz math. susah cz aku x abeh blaja.
lepas tu test c++. susah jugak cz aku xpaham n xstudy langsong
aku mengaku yang aku ni pemalas n aku x salahkan orang lain klu aku dapat markah rendah
aku yang salah..

lepas buat test programming, ader skit nasihat daru cek alish
yeahh..nasihat ni aku nk pegang smpi bile2 !

she said :

1. jangan percaya sgt dgn kawan baik kite. dia mungkin kawan yang menjatohkan kite dalam diam. ( alangkah baiknye kalau kite jumpe kawan yang nk same2 naik/bjaya dgn kite )

2. orang lain pegi enjoy, kite kene tahu, kite ni kat tahap mane. mungkin dorg pergi lepak `lepas` dorg `dapat` ape yang dorg nk.

3. jage hubungan dengan lect cz hubungan lect dengan pelajar ni sgt penting untuk dapat berkat dr mereka. kite mmg boleh gurau dgn sape2 ( trutama lecturer ) n dy nampak ok, tapi dalam hati dy kite x tau yg mungkin kite sakitkan hati dy.

tips dari cek alish :

1. tido awal, pkol 10pm-11pm. tdo sejam tu ibarat/sama dgn kite tido 6jam. lepas tu kite akan segar untuk belajar

2. sebelom tdo, minta maaf dgn orang sekeliling kite. xkire la dy tu sapa n ape yang kite dah buat dgn dy

3. berubah lah. naikkan level kite lebih atas/tinggi dr org sekeliling kite.

dah tibe masenye aku fokus.insyaaAllah.amen



2 comments:

  1. Baru perasan post.... just nak suruh berhati-hati.. bukan reject 100% sebab kita manusia kan.. prone kesilapan, prone bermusuhan ... kadang kadang kita sendiri terdetik dihati.. mungkin ia juga berlaku pada orang sekeliling kita... Gambatte you can do it... insyaAllah

    ReplyDelete
  2. p.s terbalik la... maaf kan orang yang wat salah kat kita.. and 1 jam ibarat 3 jam kalau tido sebelum kul 2.... so kalau tidoq kul 10... ada dua jam lor.. which equal to 6

    ReplyDelete