Thursday, October 7, 2010

same routine

5am
setiap hari, aku akan gagahkan diri untuk bangun uruskan abah
buang air kencingnya dr drainage bag
buang kahak guna suction machine
bancuh susu dan bagi minom guna tiub
check pampers dan tukar kalau dy buang air besar
tidurkan dy

10am 1pm 4pm
sedut kahak + minom susu + lap badan + buat senanam tgn dan kaki abah
check gula dlm darah + kemas umah

petang dlm pkol 6pm, kuar jap g smoke..tenangkan fikiran..

7pm
tunggu abg ijan balik keje n tolong dy cuci luke kat
belakang pinggang abah

10pm
sedut kahak + minom susu
tido

setiap sejam, aku akan pusingkan badan abah
ke kiri n kanan
untuk lancarkan aliran darah dan keringkan lukanya

beginilah aku setiap hari
tp xpe. slagi aku gagah dan mampu, aku akan jege dy
tanpa minx bantuan org laen
klu tgh2 mlm, aku uruskan sendiri tanpa kejutkan mama
kesian mama
tiap kali dy balik keje, dy bgtau yg dy penat
so, aku xmau lah kejutkan mama tok tolong aku uruskan abah

ko tenang je naim.


3 comments:

  1. yaAllah..slmtkan lah roh ayh im n ayh ekin..=(..
    cdih sgt2..kte kne kuat im..smoga roh mereka tenang..amin...im dh jge ayh im ngn baik..dy prgi pn ngn tng...im mmg ank yg baik!

    ReplyDelete
  2. naim aku pun dulu jaga nenek aku macam arwah ayah kau. aku ikhlas jaga nenek aku dulu sebab aku tahu masa aku baby dulu nenek aku pun ada jaga aku..it's time to pay back. if aku dapat tinggal miri jaga nenek aku lagi aku bersyukur sangat tapi aku kene keje kat s.jaya and bukan semua orang boleh jaga orang tua..it needs a lot of strength, patients..and HOPING one fine day miracle will happen..aku nak tengok nenek aku berjalan mcm dulu..pakai tongkat pun dah cukup elok.

    ReplyDelete
  3. insya allah syurga tempat mu wahai budak kicik
    -dot-

    ReplyDelete