Saturday, October 9, 2010

semoga abah tenang


4.30 pm, 07 oktober 2010

aku siap2 bancuh susu n nk sebut kahak abah
mama ckp.

`nanti dulu dik.mama nk tengok abah jap.len macam je`

kebetulan aku tersangat lah mengantuk, naik bilik tidor jap
xsempat 5minit aku lelap mate, mama panggil turun

`dik, mama rase abah ko dah xder ni.xbernafas ni.
cpt call akak abg ijan abg nazri ko`

pkol 5pm. ambulans dtg tok sahkan kematian abah
jenoh aku tunggu mesin tu kuarkan result.
mmg betol. abah dah xder !
tuhan je yg tahu perasaan aku time tu
dlm hati aku ckp

` abah, adik xpuas nk jage abah !`

aku terus call nas, muli, nisa, syu, dan yg len.xtahu nk buat ape.
dorg lah yg bagi semangat. aku pon tenang sedikit.
xder aper yg mampu kami buat. lagipon mama awal2 lagi dah pesan

` ko kene sedia.abah ko hidup dy mmg xlame. jgn nangis.
xbaik.biar lah abah pergi.lagipon klu dy lame2, dy tersekse.
skrg pon dy mmg tersekse.redha lah dy pergi.`

menjelang malam, suasana suram.
jiran2, saudare mara, kwn2 dtg mziarah
xputus2 aku dpt masej dr kwn2.beri semangat.thanks a lot.
semalaman aku xtdo. berjage utk tengokkan arwah abah.
skali skale aku bc yaasin.pegang abah, udah keras.

8.30am 08 oktober 2010
van jenazah smpi tok ambek abah
dibawanya ke masjid taman aku.
abang ijan, pak udin, siak masjid n aku
mandikan abah, kafan abah.x sanggop aku tgk abah kene balut dgn kain kafan.
selesai semua, disembahyangkan. dibawa pula ke kubur upm

sampai kat kubur, aku dan abang ijan turun ke lahad
sambut abah dan tengok dy buat kali terakhir.
sedih aku tgk tanah dikambus. hingga xnampak dah abah
imam bace talkin.

` dengarlah wahai hussin bin khadijah !
sesungguhnya kamu telah tinggalkan segala
keseronokan, kemewahan, kelazatan dunia
kamu akan jadi makanan pada ulat2 didalam tanah...
...
...
ketika malaikat dtg menyoal kamu
jawablah dengan tenang dan lancar
janganlah kamu takut dan kamu gentar
...
... `

mendengar imam sebut `wahai husin bin khadijah`, air mate aku ngalir
sedih terkenangkan arwah sorg2 dalam kubur.
tah ape lah nasib dy nanti.
aku hanya mampu doa agar abah tenang.amen.
selesai urusan dikubur, jemaah terus balik
aku terus mandi wajib.

abah, adik xpuas jage abah !!!

5 comments:

  1. kuatkan semangat.. hidup memang mcm tu. sampai satu saat kelak, kita juga akan meninggalkan dunia cuma masanya kita tak tahu.

    ReplyDelete
  2. Muhd Naim bin Hussin,, ak tao ko kuat n ak doakn ko trus kuat k!!

    ReplyDelete
  3. kuatkn smgt yer naim..kami slalu brade dgn anda

    ReplyDelete
  4. im...cdihnye................ngalir airmta ekin bc post ni..ni la prasaan ekin time ayh ekin prgi..tabahkn ati im..doakan dia...

    ReplyDelete
  5. Aku bru bce nie....smpi le wt air mate aku mleleh...
    Ble bce aku tringat kt arwah abh aku jgak.!
    Nsib kte lbh kurang sme....
    Moga kte sme2 tabah n roh mereka dicucuri rhmat. Amin.....

    ReplyDelete